7 stycznia 2014

OZNACZENIA PRODUKTÓW ŻYWNOŚCIOWYCH

18:01

Share it Please
Witajcie!

Dziś tak, jak obiecywałam mam dla Was post z graficznymi oznaczeniami, które możecie spotkać na produktach spożywczych.

Jeśli interesuje Was ta tematyka to zapraszam serdecznie : )


A:Trounce


Na początku uprzedzam Was, że oznaczeń na produktach żywnościowych jest wiele i wybrałam tylko kilka.

Zacznijmy od znaku przekreślonego kłosa:


Jest to znak, który znajdziecie na produktach bezglutenowych. Znak ten może zostać umieszczony jedynie na certyfikowanych produktach, gdzie zawartość glutenu jest minimalna (wykładnia: Rozporządzenie WE 41/2009) 




Powyższy znak dotyczy europejskiego logo żywności ekologicznej. Znajdziecie go wyłącznie na produktach, które spełniają określone wymogi. Wymogi mają odniesienie generalnie do samaego gospodarstwa, które musi odznaczać się konkretnymi cechami, by ich produkty mogły być nazywane ekologicznymi. W podanym linku znajdziecie akty prawne krajowe i zagraniczne regulujące rolnictwo ekologiczne-KLIK.


Powyższy  znaki był mi mniej znany. Znalazłam go ostatnio na opakowaniu moich wafli ryżowych. Oznacza on, że dany produkt jest koszerny (akurat wafle ryżowe nie były : D). Oznaczeń produktów koszernych jest dużo więcej, ale akurat ten utkwił mi w pamięci. 


O powyższych znakach pisałam już na blogu. Dlatego odsyłam do tekstu o certyfikatach unijnych chronionego oznaczenia geograficznego/nazwy pochodzenia oraz tradycyjnej specjalności.

Kolejny znak choć niepozorny, to oznacza bardzo wiele. Jest to oznaczenie, które znajdziecie na produktach dla diabetyków. Poza tym, bardzo często w praktyce diabetycy noszą właśnie tak wyglądające silikonowe bransoletki. Jest to o tyle ważne, że w przypadku, gdy zobaczymy u danej osoby taką bransoletkę a zachowuje się dość dziwnie, drżą mu ręce, ma problemy z koncentracją, oblewają go poty itp. to znak, że ma objawy hipoglikemii i należy dać mu natychmiast coś słodkiego do jedzenia lub picia np. krówkę, coca-colę, cukier lub glukozę w płynie, którą chorzy często mają ze sobą.


Kolejny znak dotyczy produktów wegetariańskich. Jest to tak zwane V-label, które znajdziecie na wielu produktach bezmięsnych. Jest to europejskie oznaczenie.

Na koniec chciałabym jeszcze nadmienić o znaku PKU, czyli oznaczeniu produktów niskobiałkowych, które są zalecane w fenyloketonurii. Nie jestem pewna czy białe PKU na zielonym tle to znak oficjalny, dlatego może Wy mi powiecie : )

Jakie znaki byście tu jeszcze dodali?

Pozdrawiam Was,
Beata